Whale watching Kaikoura

Donderdag 10 maart 2011. Het was inderdaad vroeg vanmorgen. Half 6 de wekker…… We waren om 06.50 uur bij het kantoor van de Whale Watch. Daar hebben we een mooie zonsopkomst gezien. (vroeg opstaan, loont wel). Om 7 uur ingecheckt en om 07.45 uur de veiligheidsinstructie op film. Daarna in de bus naar de vessel waarmee we gingen varen. Bij de boot zat een vermomde pinguïn…. bleek het een aalscholver te zijn met zijn nek ingetrokken…….Het heeft ongeveer een uur geduurd voordat we een walvis zagen. Het eerste wat je ziet, is het uitademen van de walvis ( waterfontein) en vervolgens een stuk van de bovenkant van zijn hoofd. De rest blijft onder water. Op het moment dat de walvis gaat duiken, zie je zijn staart die op een gegeven moment omhoog komt. En dan is ie weg. En dan duurt het weer een aardig tijdje voordat de walvis boven water komt. Uiteindelijk hebben we 4 walvissen gezien. Als de crew zei dat we snel naar binnen of naar buiten moesten, dan moest je dat meteen doen. Dan konden we of lang genoeg kijken of ons snel verplaatsten als er ergens anders een walvis was gesignaleerd. De 4e walvis was heel snel weg. Ik heb z’n hoofd gezien, maar ook niet meer dan dat. Deze trip was ook weer erg gaaf. Voor de volgende tocht stond aangegeven dat er kans was op zeeziekte. Dat ben ik deze keer niet geweest, gelukkig. Toen we op het water waren, hebben we ook nog een aantal albatrossen zien vliegen. Daarna zijn we naar de sealcolony gereden. Tijdens het parkeren, zag ik al een seal op de rotsen liggen. Er lagen er nog 2 meer. Ook waren er 2 soorten meeuwen en reigers. We zijn een stukje over de rotsen gelopen, maar hebben daar geen seals meer gezien, wel andere interessante dingen zoals schelpen, zeewier ed. Vervolgens zijn we doorgereden naar de lavendeltuin. Helaas stond er bijna geen lavendel in bloei, dus kun je ze ook niet ruiken. De tuinen waren wel erg mooi. In het winkeltje kon je allerlei lavendelproducten kopen. Daar hing het luchtje wel. Toen zijn we een stuk doorgereden richting Picton. Onderweg hebben we de treinroute gezien die we eigenlijk zouden nemen. Onderweg zijn we gestopt bij een grot die je kon bezoeken. We waren om half 2 de enige bezoekers die een rondleiding kregen. Erg leuk. Dit was weer een hele andere grot met stalagtieten en stalagmieten. Daarna doorgereden naar hetzelfde vistentje van gisteren waar we weer een hele lekkere visburger hebben gegeten. Wat is het uitzicht daar toch prachtig, zicht op de baai met besneeuwde bergen. Als laatste zijn we naar het uitkijkpunt van Kaikoura gereden. Daar had je een heel mooi overzicht over de baai, het plaatsje en de zee. Het is wel fijn om 2 dagen op een plek te hebben. Zo meteen de koffer inpakken, voor de vlucht van morgen en de treinreis van zaterdag en de rest zien we vanavond wel. Vandaag 80 kilometer gereden in en rondom Kaikoura.

Boekenlegger op de permalink.