Zuidereiland dag 6 Lake Pukaki – Akaroa

Vandaag lange rit naar ons volgende slaapadres. Onderweg verrassend museum bezocht en grappige dorpjes ontdekt.

Weerbericht voor zondag 4 maart: Bewolkt en 24 graden. Gisteravond nog heerlijk op ons rug in het gras gelegen om naar de sterren te kijken. Eerst was het een beetje helder zodat je toch wat sterren kon zien. Daarna trokken de wolken dicht. Even later kwam de maand heel voorzichtig achter de berg tevoorschijn. Steeds meer een beetje licht totdat de maan zelf omhoog kwam en weer achter de wolken verdween. Ondertussen loste de bewolking weer op zodat er steeds meer sterren tevoorschijn kwamen. Echt supergaaf om te zien. In de loop van tijd werd de maan steeds helderder en gaf veel licht. En dan te bedenken dat de eerstvolgende straatlantaarn 150 km verderop staat. Het is daar zo donker. Een van de weinige plekken in Nieuw Zeeland.

Vanmorgen een geweldig uitzicht vanuit de kamer. Heerlijke douche met ook datzelfde uitzicht. Daarna naar de ontbijtkamer met jawel ook weer een geweldig uitzicht. Deze accommodatie is echt een geweldige plek om te zijn. Ook vanochtend weer een heerlijk uitgebreid ontbijt. Je kon kiezen van de kaart wat je nog extra wilde naast de cereals en een croissantje. Wij hadden allebei een omelet met champignons, bacon, kaas en tomaat.

Na het ontbijt weer de spullen in de auto en weer op weg naar de volgende bestemming. Vandaag stond een route van ongeveer 325 kilometer ( 4,5 uur rijden) op het programma.

Onderweg kwamen we uit bij het dorpje Burkes Pass waar langs de weg Amerikaanse auto’s stonden, een coffee caravan, een klein shopje en een niet meer in gebruik zijnde benzinepompje met allerlei attributen. Ook een aantal houten tafels en banken wie zo zouden willen meenemen, maar ja past zo lastig in de koffer. Nog even rondgesnuffeld in het shopje en leuke kiwi mok tegengekomen.

Onderweg kom je allemaal bruine borden tegen of gele bordjes waar bezienswaardigheden op vermeld staan. Die staan ook lang niet allemaal in de roadatlassen dus het kan nogal verrassend zijn. Zo ook het bruine bord met vermelding van een vintage museum. Wij de borden gevolgd en komen we uit bij een man met een museum met allemaal oude geweldige auto’s, motors, tractors, landbouwwerktuigen en gebruiksvoorwerpen waarover hij het een en ander verteld heeft. Daar kom je onderweg gewoon zomaar tegen.

In Geraldine hebben we even een broodje gegeten bij een tentje en daarna hebben we nog een stukje houthakwedstrijd gezien op een grasveldje tegenover het eettentje. Onvoorstelbaar hoe snel hun een dik stuk stam doormidden hebben gehakt. Dat is echt topsport.

Daarna weer doorgereden. In Little River nog even gestopt om vervolgens door te rijden naar Akaroa. Eerst via een binnendoorweg om Christchurch te ontwijken en daarna via een hele mooie kronkelweg weg ( die hebben ze hier genoeg) die van beneden naar boven en van links naar rechts slingeren maar waar je prachtige uitzichten van krijgt over de bergen en de meren die hier zijn naar ons nieuwe slaapadres te rijden. In eerste instantie waren we het adres voorbij gereden en hebben we de hoofdstraat van Akaroa ontdekt met de supermarkt waar we meteen boodschappen hebben gedaan voor ons ontbijt. We hebben nu een zelfvoorzienende cottage waar we kunnen koken.

Nadat we ingecheckt hadden ( en meteen waspoeder hebben gehaald om onze was te doen) hebben we al onze spullen uit de auto gehaald en naar binnen gebracht. Al iets eerder kregen we van de receptie de bevestiging dat we morgen met de dolfijnenboot meekunnen om 10.15 uur. Toen weer terug naar de winkel om ons avondeten te halen, want nu wisten we wat voor kookgerei hadden ( dat hebben we geleerd van de 1e keer Nieuw Zeeland, eerst kijken en dan inkopen doen).

Tijdens het koken van Perry, ben ik de was aan gaan zetten, Waspoeder erin, was erin, knop goed zetten van het wasprogramma, muntjes erin en wassen maar. Na het eten even de was op de waslijn gehangen en morgen zien we wel of ie droog is. (trap op en af met 60 treden, het is hier wel goed voor je conditie al die hoogteverschillen)

Nu nog toetje eten met op de achtergrond MTV classic met muziek en videoclips uit de jaren 80. Heerlijk.

409,2 kilometer gereden vandaag

Boekenlegger op de permalink.

2 Comments

1. Dat klinkt allemaal erg goed en jullie heerlijk genieten van alles . De auto waar jullie in rijden is volgens mij hier de auris (een super auto😉)