Zuidereiland dag 3 Clyde – Cromwell – Clyde

Vandaag zijn we in de buurt gebleven en hebben 66,4 kilometer gereden. We hebben Higlands Motorsport Innovation & Technology Park en Goldfields Mining Centre  bezocht.

Weersbericht voor donderdag 1 maart bewolkt, motregen en een graad of 22. Vanmorgen was het erg druk aan de ontbijttafel. Er zat een groep van 8 motorrijders aan tafel en nog 2 andere gasten. Wij konden rond 9 uur ontbijten. Ook vandaag weer ontzettend lekker ontbeten.

Na het ontbijt zijn we naar het Higlands Motorsport Innovation & Technology Park geweest. Dit ligt op ongeveer 20 minuten rijden van Clyde af. Het motorsport park heeft een museum waar allerlei auto’s te bezichtigen zijn. Ook een café waar je kunt lunchen ed. Buiten ligt een circuit waar je met diverse auto’s kunt meerijden of zelf kunt besturen tegen een bepaald bedrag. Ook kun je met 4 personen in een taxi een aantal ronden over de baan heen als je wilt. Wij hebben zowel binnen als buiten rondgekeken en zijn na afloop gewoon weer in onze eigen auto gestapt.

Na een lekkere kop koffie zijn we verder (terug) gereden naar de Goldfields Mining Centre ( hier hebben we op de heenweg een heerlijke kop kippengroentesoep gegeten als lunch om ongeveer 3 uur). Vandaag hebben we de lange historische wandeling gemaakt in het gebied waar ze vroeger de mijnwerkzaamheden uitvoerden. Je kwam langs gebouwtjes en allerlei gebruiksvoorwerpen die ze toendertijd gebruikten. Na de wandeling, zijn we naar de stallen gelopen waar Peter (onze gids) ons vanalles heeft verteld over het ontstaan van de mijnwerkzaamheden juist in dat gebied. Ook hebben we goud in diverse stadia gezien, van schilfers via goudklompjes en goudadertjes in de stenen. Na deze uitleg zijn we de berg opgelopen waar we het apparaat (in werking) hebben gezien waarmee ze de rotsen kapot spoten en de stukken steen verbrijzelden. Na afloop mochten we zelf Gold panning doen en proberen om goudschilfertjes schoon te zeven in de zeefpan. Dat is helaas niet gelukt. Rond 4 uur waren we weer terug op onze slaapplaats in Clyde. Voordat ze terug gingen naar onze lodge hebben we nog een heerlijk ijsje gegeten bij Nom Nom ( de naam zegt het al, het was erg lekker).

Ook vandaag weer aan de site gewerkt en om 6 uur gaan eten in het restaurant wat om de hoek zit bij onze lodge van Oliver’s. Biefstuk en lam op en nog een hemels toetje ( chocola en aarbei). Morgen gaan we weer verder naar boven op het Zuidereiland.

Boekenlegger op de permalink.

One Comment

1. Mireille Vugs

Gave trip maken jullie en wat hebben jullie nu al veel gezien! Geniet ze nog!