Zuidereiland dag 2 Clyde – St. Bathans – Clyde

Autorondje van 199,4 kilometer in de streek.

Weerbericht voor woensdag 28 februari: zonnig en 24 graden ( en het was heet vandaag). We konden vandaag ontbijten tussen 08.00 en 09.30 uur. Perry was eerst een rondje wezen hardlopen in Clyde voordat we gingen ontbijten. Wat een verwennerij. Eerst kon je kiezen uit een aantal soorten cerials ( granen, noten, cornflacks, fruit, yoghurt en melk) en thee of koffie. Daarna kreeg je 2 ronde gestapelde eitjes met bacon, kaas, tomaat en kruiden. Echt superlekker. We zaten aan tafel met jawel 3 Nederlandse stellen, 1 Nieuw-Zeelands stel (Noordereiland) en 2 Amerikaanse stellen. Erg gezellig. Was ook leuk om even in het Nederlands te kletsen.

Na het ontbijt, rond 10 uur, zijn we onze spullen gaan inpakken voor onze trip voor vandaag. Omdat het met de fiets niet ging lukken met de Rail Trail zijn we met de auto een stuk van de trail gevolgd. We zijn eerst Ophir ingeweest. Daar lag een eenbaans brug waar je elkaar voor moest laten gaan.

Vervolgens zijn we naar Lauder gereden waar we bij het Rail Trail café koffie hebben gedronken met een cheesescone. Hier nagevraagd waar je het lange viaduct en de tunnels kon vinden om er lopend naartoe te gaan. Daarna doorgereden naar het gebied waar ze voorheen goud deden delven in St. Bathans (dit deden ze door de rotsen kapot te spuiten met een waterkanon en waar ze daarna de brokstukken deden uitzeven. In St. Bathans waren de wandelpaden afgesloten van de route om the Blue Lake heen. Je kon wel via een andere weg naar beneden lopen zodat je toch dichtbij het meer kon komen. Daar was het wel zo verschrikkelijk mooi… Niet te beschrijven. Het was daar ook best warm, strakblauwe lucht.

Een eind verder lag een technisch museum waar we ook nog wilden gaan kijken. Toen we wegreden bij St. Bathans was het maar de vraag welke weg je moest pakken om weer bij de hoofdweg te komen, want er stond verder helemaal niks aangegeven. Dus rijden maar. Prachtige uitzichten, veel groen, een heleboel schapen onderweg. We denken dat we misschien de 4WD weg hebben gehad, want waar we uitkwamen stond een wegwijsbord maar voor ons niet op een logische plek…. Daarna doorgereden naar het technisch museum. Daar hebben we besloten om door te rijden en dit vrijdag te bezoeken als we naar onze volgende slaapplek gaan in Danseys Pass.

Toen weer verder naar de plek waar je het dichtsbij de  Rail trail kon komen. De weg die we in moesten werd geblokkeerd door wegwerkers, dus door naar de volgende afslag. Daar ingeslagen en aan het einde van de weg stond dat de weg afgesloten was…..stukje verder was ook een verzakking van de gravelweg. Toen terug naar de weg waar de wegwerkers stonden, daar konden we nu wel in. Helemaal naar het einde gereden en daar was de afzetplaats (was ook even zoeken) voor de fietsers die een gedeelte van de Rail Trail willen doen van Auripo terug naar Alexandra of Clyde. Ook daar stond bij een weg dat die afgesloten was, dus helaas geen optie om bij de dichtbijplek te komen.

Toen maar weer teruggereden naar Clyde. Je komt onderweg veel dode dieren op de weg tegen die aangereden zijn. Het zijn ook voornamelijk de dieren die hier ook niet thuis horen ( possems, soort hermelijn/fret ed). Soms ook een doodgereden roofvogel die dan midden op de weg zat te eten.

Bij terugkomst hebben we de foto’s alvast bewerkt zodat we ze na het eten bij Paulina’s op de site kunnen toevoegen. Tegen half 6 de weg overgestoken om te gaan eten bij Paulina’s. Vandaag hadden we gekozen voor de BBQ plate voor 2 personen. Wat was die lekker zeg ! Na het eten nog een klein wandelingetje gemaakt. Meteen gereserveerd voor morgen bij het restaurant van Olivers om 18.00 uur. En daarna aan de keukentafel met een kopje thee erbij de foto’s verder bewerkt en toegevoegd op de site.

Morgen hebben we echt een relaxdagje. Uitslapen, ontbijten, museum bezoeken en de rest zien we wel weer.

Boekenlegger op de permalink.

One Comment

1. Rik van de Burgt

Nou, jullie hebben al veel gezien!! ziet er allemaal wel erg mooi uit! Geniet er nog lekker van!