Zuidereiland dag 19 / Noordereiland dag 1 Picton – Kapiti Island

Vandaag van het Zuidereiland naar het Noordereiland en naar Kapiti Island

Weerbericht voor zaterdag 17 maart: Bewolkt en 14 graden. Vanochtend om 07.30 uur ontbijt. Dat was wel erg vroeg. Er stond al een ontbijtje klaar in de vorm van een laagjestoetje met aardbeien, yoghurt, cereals en zo een aantal laagjes. Erg lekker, toen kregen we een bladerdeeggebakje met zoete pruimen ( heb een klein stukje geproefd, jum) en toen konden we nog kiezen uit ei, bacon, tomaat, zalm ed als “hoofdgerecht”. Helaas dat paste bij mij echt helemaal niet. Als het nu later was geweest en we hadden geen tijdsdruk dan was het beter geweest. Maar we moesten om 8.20 uur inchecken bij de ferry. Dus onze gastheer en vrouw bedankt voor de enorme gastvrijheid en ontzettend lekker ontbijt, zijn we weer vertrokken. Als eerste moesten we auto achterlaten op de parkeerplaats, sleutels in een brievenbus droppen, inchecken voor de ferry, onze bagage afgeven en daarna de boot op. De kapitein waarschuwde dat er golven van 2 / 2,5 meter hoog konden voorkomen en wat je moest doen als je gevoelig was voor zeeziekte. Ik had mijn pilletjes al ingenomen en ben buiten blijven staan op dek 8. Uiteindelijk viel het wel mee. De ferry doet er ongeveer 3,5 uur over om van Picton naar Wellington te varen en daar aan te meren. Toen we aankwamen lag er ook weer een groot cruiseschip in de haven.

Nog voor de bagage op de band lag, hadden we sleutels al weer van onze nieuwe auto. Is ook weer een Toyota Corolla, zelfde kleur blauw maar nu met 5882 kilometer op de teller. Vervolgens hebben we gekeken hoe we moesten rijden en zijn we op weg gegaan. We wilden onderweg ook nog even wat eten voordat we op de watertaxi zouden gaan. In het begin een paar keer verkeerd gereden en uiteindelijk hebben we geluncht bij de MacDonalds die meteen aan de snelweg 1 lag, zodat we ook weer snel op weg konden. We moesten namelijk om 14.45 uur op het strand zijn voor onze watertaxi naar Kapiti Island. Eerst moesten we een parkeerplaats vinden bij de botenclub, dat was best lastig. (was vorige keer ook) Maar uiteindelijk toch gelukt. Je laat je auto achter met je bagage en neemt alleen het noodzakelijke mee. Je gaat via het trappetje de watertaxi in en dan wordt de watertaxi het water ingereden door de tractor en kan de watertaxi verder varen. We werden ontvangen door Theres die ons onderweg naar het hoofdhuis (lodge) alvast het een en ander verteld heeft over Kapiti Island. Onderweg kennis gemaakt met een aantal dierlijke bewoners van het eiland: Kaka (soort papegaai), Takahe (bijna uitgestorven) en de Weka (die ontzettend veel herrie kan maken)

Na aankomst in de lodge hebben we eerst even wat gedronken en zijn daarna naar onze slaapplek gebracht. Wij hebben een geweldige safari tent om in te slapen en onze eigen wc hokje met staldeur.

Nadat we onze spullen hadden uitgepakt, zijn we naar het terras gelopen waar het om 18.30 uur kaas en wijn tijd is. Heerlijk gekletst met iedereen en daarna om 19.30 uur naar binnen voor het diner wat zeer uitgebreid was en ontzettend lekker. Om 21.30 uur uitleg over de dieren die in het bos voorkomen inclusief afbeeldingen en geluiden. Rond 22.20 uur zijn we het bos ingegaan met een groepje van 6 mensen. Onderweg vertelde Florens van alles over de sterren. We zijn ook op een plek geweest waar je ze heel goed kon zien. Verder liet ze ons het Tree weta hotel zien  soort van insectenhotel) en de plekken waar de Freebees wonen ( gaatjes in de zeer harde grond waar de bijen wonen).

Tijdens de wandeling diverse keren stil gestaan. Als Florens haar infrarood zaklamp naar beneden deed was dat het signaal om stil te staan en te luisteren. Zodat ze kon proberen te signaleren waar we de kiwi eventueel konden vinden. Ze heeft ons ook de plek van een kiwi hol laten zien en verteld waar we die overdag konden vinden.

Ik had echt geen enkel idee waar we ergens hebben gelopen met de Kapiti Island Night Experience. Vanavond hebben we verschillende kiwi’s gehoord, maar helaas geen gezien. Misschien morgenavond. De natuur laat zich niet sturen wat dat betreft. Na afloop nog een speciaal theetje en daarna lekker slapen.

We hebben nog 1,5 kilometer gereden. In totaal op het Zuidereiland 2.804,2 kilometer gereden.

Vaarkilometers: 103,5 + 5 = 108,5 kilometer en daarna 57,9 kilometer op het Noordereiland.

Boekenlegger op de permalink.