Zuidereiland dag 11 Moana – Karamea

Vandaag lange rit voor de boeg, onderweg veel mooie wegen gehad en een verlaten mijnstadje bezocht.

Weerbericht voor vrijdag 9 maart: Zonnig en 23 graden. Het rondje hardlopen van Perry was vanmorgen een uitdaging. Lijkt alsof de wegen plat zijn, maar schijn bedriegt. Terwijl Perry was lopen, kwam er een bruin beest langs onze pui gewandeld en dook daarna de struiken in. Helaas te laat om een foto te maken van de Weka. Na het ontbijt alles weer ingepakt, de rekening betaald en toen weer de auto in.

We hadden er vandaag voor gekozen om de toeristische route te rijden. Is altijd leuker dan de gewone weg waar je standaard 100 kilometer per uur mag. Nu kun je onderweg van alles tegenkomen. De Pukako bijvoorbeeld ( blauwe vogel met een rood toupetje). Ook hebben we de trein weer gezien. Vandaag vaak het spoor overgestoken tijdens de route.

We hadden afgesproken dat we vandaag de bruine bordenroute gingen doen. Op de bruine borden worden plekken van interest aangegeven, bezienswaardigheden. Dus toen we er een tegenkwamen zijn we die weg ingedraaid. Eerst 11 kilometer smalle asfaltweg en daarna 6 kilometer gravelweg. We hadden echt geen enkel idee waar we terecht zouden komen.

Uiteindelijk was er een informatiehuis met info over Waiuta. We waren bij een oud goudmijn stadje (dorpje) beland. Er stonden her en der wat gebouwtjes en informatieborden. Toen we dat bekeken hadden, zijn we weer heel rustig aan teruggereden via dezelfde weg als we gekomen waren. Gelukkig geen tegenliggers want het was maar de vraag waar je elkaar kon passeren. Verder wel een hele mooie route gereden.

Ergens halverwege zijn we gestopt in Berlins om te lunchen bij een tentje. 2 burgers en 2 koffie besteld. Erg lekker. Daarna weer op weg. Onderweg een hele mooie Gorge gezien (soort van meer) en een brug waar je onder de rots doorreed.

Op een gegeven moment reden we langs de kust waar heel veel (drijf) hout lag. Gekapt? Of van de cycloon die pas het noorden van het Zuidereiland heeft geraakt. Geen idee. Vanaf hier was het nog een uur rijden naar Karamea waar we 3 nachten zullen slapen.

Rond half 4 aangekomen bij onze accommodatie Last Resort van Karamea. Ingecheckt, spullen uit de auto. Daarna naar het informatiecentrum waar we hebben gereserveerd voor een grottenwandeling voor morgen. Toen naar de overkant boodschappen doen voor het ontbijt en de lunch. Terug bij de accommodatie gekeken voor het avondeten en waar we kunnen wassen. Rond 6 uur nog even naar de plaatselijke kunsttentoonstelling geweest met allerlei werkstukken (foto’s, schilderijen, tekeningen, weefwerk, kunst met bestek). Was wel leuk om te zien.  Daarna wat drinken aan de bar en om 18.30 aanschuiven bij het lopende buffet wat aardig uitgebreid was en heel lekker. Nog gezellig gekletst met mensen uit Dunedin en daarna naar onze Studio Ensuite. We hebben geen idee welke soort accommodatie nu hoe heet.

290,1 kilometer gereden vandaag.

Boekenlegger op de permalink.