Stewart eiland dag 3

Vandaag op zoek geweest naar vogels en andere dieren op het water en op Ulva Island.

Weerbericht voor maandag 26 februari: bewolkt en max. 14 graden. Voor vandaag stond er een dubbele excursie gepland. Dus na ontbeten te hebben en een lunchpakket te hebben gemaakt en de wandelrugzak ingepakt, zijn we naar de haven gelopen. Hier hebben we ons gemeld bij de kapitein van de watertaxi waarmee we op pad zouden gaan. In totaal zouden we met z’n zessen zijn. Rond 9.25 uur was iedereen er en konden we aan boord. ( was nog op en neer naar onze slaapplek gelopen om mijn reispilletjes in te nemen want je weet maar nooit….

De andere 2 stellen kwamen allebei uit Engeland. Zij waren net als ons nog nooit op Stewart Island geweest. Onderweg heeft de kapitein veel verteld over Stewart Island zelf en alle dieren die we tegen zouden kunnen komen. Meteen in het begin kwamen er al een aantal albatrossen bij de boot kijken. Samen met een paar meeuwen. Als eerste gingen we op zoek naar de pinguïns met de gele rand om hun ogen. Die hebben we eentje gezien die helemaal in de rotsen zat verstopt. Gelukkig hebben ze een witte buik waardoor ze wel opvallen. Daarna waren de aalscholvers (shags) aan de beurt. Die heb je ook in verschillende soorten. Bij de rots waar de aalscholvers zaten, werd de boot even stilgelegd om de albatrossen te voeren. Op dit punt schommelde de boot flink heen en weer…. Een tip: Drink nooit bij je ontbijt een glas jus d’orange want dat valt niet goed. Dan helpen zelfs 2 reispilletjes niet meer tegen misselijkheid………..Vervolgens zijn we langs een eilandje gevaren waar verschillende zeehonden op het grote kiezelstrand lagen. Tijdens het varen vlogen er steeds vogels mee naast de boot. Kijken wie het snelste is. Op een gegeven moment werd de kleine blauwe pinguïn gespot. Echt heel erg gaaf ( deze hadden we de vorige keer niet gezien). Ergens in het water lagen 2 rotspartijen waar je doorheen kon varen, dat hebben we ook gedaan naar een wat rustigere plek. Hier was voor de albatrossen ook weer wat lekkers. Daarna zijn we naar een eiland gevaren waar de boot een tijdje heeft gelegen: 1 om koffie en thee en chocolade cake te nuttigen en 2 om te kijken of we de andere pinguïns konen vinden/zien. Dit is helaas niet gelukt.

Vervolgens zijn we naar Ulva Island doorgevaren waar onze gids Denise op ons stond te wachten voor een rondwandeling over het eiland. Op Ula Island hebben we ongeveer 4 uur doorgebracht. We hebben algemene uitleg gekregen van Denise over het ontstaan en het leven op Ulva Island (meteen al een red fronted parakeet die zijn jong aan het voeren was gezien en een weka die op het strand liep)  en zijn toen op pad gegaan. Ook hier loop je over goede paden met trappetjes en bruggetjes. Meteen bij de start ( waar je ook nog het toilet kon vinden) werden we begroet door een wood pigeon ( bosduif), daarna iets verder op het pad door een robin (een klein nieuwsgierig vogeltje). Wat heel bijzonder was, was dat er een uiltje in de boom zat die eerst ons helemaal niet aankeek en toen heel langzaam zijn kop verdraaide. Onze gids was zeer verrast, want de uil had ook een prooi vast, maar deed daar niks mee). Steeds hebben we allerlei vogelgeluiden gehoord terwijl we stil stonden en liepen. Wij kunnen ze niet onderscheiden, maar het was een concert van jewelste. Verder hebben we de saddleback gezien en de Kaka ( kan flink schreeuwen en krijsen). Veel van die vogels kunnen niet stil zitten en springen van de ene tak naar de andere waardoor ze moeilijk op de foto te zetten zijn. We kregen van Denise op een gegeven moment een lijstje met de vogels die op Ulva Island te vinden waren ( 30) en zijn we gaan aankruisen welke we tijdens onze tocht op het water en in het bos hebben gezien. Daarbij kwamen we op minimaal 17 soorten die we hebben gezien. Onderweg heeft Denise ook nog het een ander verteld over de bomen die op het eiland staan. Een aantal inheemse en een aantal geplante bomen. Na afloop van de wandeling zijn we teruggebracht met de watertaxi naar de haven waar de boot naar Ulva Island vertrekt. Vanaf daar moesten we teruglopen (omhoog, omlaag) naar ons slaapadres. Daar hebben we omgekleed en zijn naar het hotel-restaurant gewandeld rond 17.30 uur. Ook vandaag weer heerlijk gegeten, brooddip vooraf, als hoofdgerecht ik de gestoomde greenlip mosselen en Perry de kippen ragout met rijst en als toetje chocolade taart met kokos en pavlova met rode vruchten. Weer superlekker vandaag.

Morgen eten we op een andere plek. Namelijk in Clyde wat op het Zuidereiland ligt. Dit is de eerste plaats waar we met de auto naartoe gaan. Morgenvroeg om 07.40 uur worden we weggebracht naar de startbaan vanwaar we vertrekken terug naar Invercargill. Ik ga kijken of ik weer voorin of op de 1e rij mag zitten in het vliegtuigje. Ook hier volgen de foto’s nog. (vanaf dinsdag zitten we 3 dagen in Clyde dus wat meer gelegenheid en rust om de foto’s uit te zoeken, te bewerken en bij te voegen (zoals inmiddels gebeurt is)

Boekenlegger op de permalink.