Stewart eiland dag 1

Vandaag de reis vanuit Auckland naar Steward eiland ondernomen, de start van onze 5 weken rondreis door Nieuw Zeeland. We hebben vandaag gebruik gemaakt van 3 verschillende grootte vliegtuigen ( 170 personen, 68 personen en 8 personen (inclusief piloot)

Weersverwachting zaterdag 24 februari (in Auckland 23 graden en zon, Stewart Island bewolkt en 16 graden) Vanmorgen om 5 uur ging de wekker omdat we om 7 uur op het vliegtuig moesten zijn voor onze eerste vlucht richting Stewart Island. Na gedoucht te hebben en een boterham gegeten, hebben we de koffers in de auto geladen en zijn we rond 06.15 uur naar het vliegtuig gebracht door  tante Sjan. Rond 6.45 uur waren we op het vliegveld voor de binnenlandse vluchten. Nadat we ingecheckt hadden (veel kun /moet je zelf doen) zijn we door de douane gegaan. Dit ging ook heel snel. Er staan overal zuilen waar je je gegevens invoert, je je bagagelabels krijgt en de vliegtickets. Dan de koffers op de band en je kunt weer verder.

Onze eerste vlucht vertrok later dan 08.00 uur omdat de bagage later dan gepland in het vliegtuig werd aangeleverd. In dit vliegtuig kunnen ongeveer 170 personen mee. Rond 09.40 kwamen we aan op het vliegveld van Christchurch. Gelukkig hoefden we alleen maar over te stappen op het volgende vliegtuig wat om 10.10 uur zou vertrekken. Ook deze was wat later vanwege de eerste vlucht. Het grappige is hier dat je via de gate naar buiten loopt via een aangegeven wandelpad en dat je dan via de trap het vliegtuig binnen gaat. Het tweede vliegtuig had plaats voor 68 personen waarbij je 2x met 3 personen naast elkaar zit. Dit was een propeller vliegtuig. Deze vloog naar Invercargill. Op dit vliegveld moesten we wel onze bagage oppikken  en weer inchecken voor de laatste vlucht naar Stewart Island. In de tussentijd even wat gegeten voordat we op de volgende vlucht instapten. Ik bofte want ik mocht plaats nemen voorin in het propellervliegtuig ( voor 8 personen) naast de piloot ( deze had ons ook ingecheckt) voor een vlucht van 20 minuten naar Stewart Island. Dat was echt heel gaaf.

Op het vliegveld op de berg van Stewart Island werden we opgehaald met een busje om vervolgens naar het centrum gebracht te worden. Daar werden we opgewacht door Lenn die ons meteen op het eiland de belangrijkste bezienswaardigheden liet zien, Aangekomen bij onze eerste slaaplocatie Kaka Retreat lijkt het wel of je in een volière bent. Overal hoor je vogelgeluiden en zie je vogels vliegen. Nadat we al onze spullen uitgepakt hadden ( we blijven hier 3 nachten) zijn we teruggelopen naar het centrum waar we diverse plekken bezocht hebben ( soort vvv voor de wandelmogelijkheden, souvenirwinkel, supermarkt  ( spullen voor het ontbijt en de lunch) en restaurant waar we gereserveerd hebben en een plek waar je excursies kunt boeken). Morgen gaan we zelf op pad ( museum, wandelroute). Maandag gaan we naar Ulva eiliand voor 2 excursies en op dinsdag vertrekken we weer naar het Zuidereiland naar Invercargill.

Om half 6 zijn we gaan eten in het restaurant wat bij een van de hotels hoort. Daar hebben we dipbrood gehad en een hoofdgerecht ( Perry een visburger met frietjes en salade en ik green lips mosselen in een krokant jasje van deeg met frietjes en salade). Ik had iets anders verwacht maar zo leer je ook weer nieuwe woorden en begrippen op de menulaart… De mosselen waren ontzettend lekker maar wel machtig. Er paste zelfs geen toetje meer bij. We hebben maar meteen gereserveerd voor morgen dan kunnen we weer iets van de menukaart uitproberen. Vervolgens weer teruggelopen naar Kaka Retreat waar we opgewacht werden door een Kaka vogel die op de veranda van ons huisje zat en later op een voederplek appel zat te eten. Na een dutje aan de blog begonnen.

We hebben vandaag 746 + 465 + 30 = 1241 vliegkilometers gemaakt.

Boekenlegger op de permalink.