Höfn (Vagnsstadir) – Skaftafell – Höfn (Vagnsstadir)

Dinsdag 14 augustus 2012. Vannacht heeft het flink geregend. Toen wij wakker werden om 8 uur regende het nog steeds. Eerst lekker onder de douche en daarna ontbeten in de serre. Nog even gedag gezegd tegen Cybil. Zij vertrok vanochtend weer om naar Vik te gaan om te gaan wandelen. Zij heeft voornamelijk een wandelvakantie. Wie weet zien we haar weer ergens.

Gisteravond was het druk in de jeugdherberg. Er waren veel mensen. Op zich is dat geen probleem. Iedereen kookt om de beurt en gaat dan eten. Ook met het douchen werkt dit hetzelfde. Niemand doet moeilijk en accepteert gewoon dat je op zijn tijd moet wachten.
Gezellig gekletst met Cybil over van alles en nog wat. Ook zij heeft al veel gereisd en gezien van de wereld. Zij is, net als ons ook in Nieuw Zeeland geweest. Verder een nieuw monsterspelletje uitgeprobeerd. Erg leuk om te doen. Je kunt elkaar flink dwarszitten en zo veel strafpunten bezorgen.

We hebben op het moment de jeugdherberg voor ons zelf. Alle andere mensen zijn weer weg (uitchecktijd is 10.00 uur). Aangezien het nog steeds regent en we niet per se iets moeten, doen we het lekker rustig aan. Dominicusgids lezen, route verder bekijken voor de volgende dagen, spelletjes doen, alvast een nieuw berichtje maken (foto’s komen later). We zien het vandaag wel.

Zoals het er nu naar uit ziet is het rond 3 uur droog ( dan willen we ook een wandeling gaan maken naar de Svartifoss bij Skaftafell=80 kilometer verderop dan waar we nu zitten) en daarna daar ook even naar de winkel, want we moeten ook nog eten vanavond (of we doen dat in de “wegrestaurant” waar we gister ook gegeten hebben).

Nadat we een boterham hadden gegeten, zijn we rond kwart voor 2 vertrokken richting Skaftafell. Hoe verder we die kant uitgingen, hoe blauwer de lucht werd. Bij de winkel was het 17 graden. Eerst even boodschappen gedaan en toen doorgereden naar het startpunt van de wandeling naar de Svartifoss (waterval met basaltzuilen). Dat was een wandelingetje om af te zien. Steil omhoog en dat 1,5 kilometer. Toch maar iets aan de conditie gaan doen. Het uitzicht was wel geweldig. Mooie gletsjers, weids uitzicht en de watervallen natuurlijk. Je kon ook nog helemaal naar beneden lopen zodat je aan de voet van de waterval stond, maar dat hebben we maar niet gedaan (moet dan ook weer teug steil omhoog…). Tijdens het lopen hadden we prachtig weer, lekker zonnetje. Op de terugweg zagen we dat het bord 20 graden aangaf. Hoe dichter we bij onze slaapplaats kwamen, hoe grijzer het werd en hoe meer het ging regenen. Het was een goed idee om een stukje verder te rijden. Bij het terrein van de waterval kon je ook kamperen (leuke kampplek alleen de winkel is 125 kilometer verderop en je moet van wandelen houden, verder is er niets te doen).

Vandaag hebben we 160,4 kilometer gereden.

Boekenlegger op de permalink.