Reykjalíd-Húsavík-Reykjalíd

Donderdag 9 augustus 2012. Vanmorgen al heel erg vroeg wakker -> 3.45 uur. Heb de zonsopkomst gezien en tegelijkertijd de maan. Heel apart. Het waait sinds gisteren al ontzettend hard, zelfs vannacht is het niet gestopt met waaien. De buitendeur waaide steeds open, kon ook niet op slot. Daarna vlug weer terug naar bed en toen verder geslapen tot ongeveer kwart voor 8. Vandaag rond 9 uur aangereden voor onze grote ronde. Het is vandaag prachtig weer, stralende zon. De thermometer bij de receptie gaf 30 graden aan…..zo warm was het niet, maar zeker 20 graden. Als eerste zijn we gestopt in Húsavík om te tanken en de auto te wassen. Dat was ongeveer 60 kilometer rijden. Húsavík is ook de grootste plaats hier in de buurt en een van de meest toeristische, want hier kun je o.a op de boot mee om walvissen te gaan kijken. Ook is er een walvissenmuseum met allerlei informatie over de verschillende soorten, de jacht erop en er hangen allerlei skeletten van walvissen die aangespoeld zijn en het niet hebben overleefd. Ook is er een gedeelte wat over de orka Keiko van de films Free Willy gaat. Heel interessant. Toen we buiten kwamen stond er aan de kade echt een hele rij mensen (busladingen vol) om met de walvisexcursie mee te gaan. Ik weet niet hoeveel mensen er op een boot mee kunnen, maar de mensen stonden zij aan zij op de boot….

Nog even wat inkopen gedaan voor onderweg en toen weer aangereden. Onderweg op verschillende plaatsen gestopt voor de mooie uitzichten en om vogels en eenden op de foto te zetten.

Daarna zijn we naar een kloof gereden van 4 km lang en in een V-vorm genaamd Asbyrgi. Ook hier is weer een sage aan verbonden. Aan de kant van weg stond een bord waarop de temperatuur stond aangegeven -> 23 graden (is een hittegolf voor de Ijslanders).

Na de kloof en over de brug heen was het gedaan met de goede (asfalt)weg. Tijd voor 43 kilometer wasbordjes en gravelwegen. Daar draaien we inmiddels onze hand niet meer voor om. Eerste stop was de waterval Hafragilsfoss. Daarvoor moesten we een klein stukje gele weg op (dat is een zandweg waar op stukken maar 1 auto op past). Het stukje wat wij hadden was ook nog een steil stukje… Maar eenmaal aangekomen op de parkeerplaats was het uitzicht ook wel erg gaaf. Tijdens het filmen van de waterval waaide het zo erg dat je achteruit geduwd werd door de wind. Ook de auto stond te schudden op zijn wielen. Toen weer dezelfde weg terug en naar de volgende waterval de Dettifoss. Hier komt het water met enorm geweld naar beneden. Dit water is ook modderig. Er liep een pad naar de waterval waar je tot aan de rand kon komen. Daar blijven we natuurlijk een stuk vanaf. Vervolgens weer verder over de gravelweg met wasbordjes. Op een gegeven moment zaten we in een zandstorm. We zagen bijna niks meer. Ik dacht dat we in Ijsland zaten, maar het leek wel Afrika. Dat was ook heel apart om mee te maken. En de auto ziet er uit….we hebben hem al een aantal keer gewassen, maar dat helpt dan ook niet. (hij is nu zelfs stoffig aan de binnenkant, maar dat komt ook wel weer goed). Langs het meer Mýtvan zaten enorme zwermen muggen ( heet niet voor niks het muggenmeer) dus de voorkant van de auto is en groot muggenslagveld.

Ook vandaag weer boodschappen gedaan (we beginnen de weg te kennen hier) en bij terugkomst lekker gekookt. Inmiddels is er een bus Italianen gearriveerd die ongeveer met z’n 12-en in de hot pool zitten. Dat ben ik vanavond ook nog van plan, maar eerst de foto’s on line zetten. Gezien de slechte verbinding vandaag zal het uploaden van de foto’s zo snel mogelijk gebeuren, we hopen morgen een betere verbinding te hebben. Als voorproefje alvast 1 foto neergezet van het muggen meer.

Vandaag 234 kilometer gereden.

Boekenlegger op de permalink.