Hólmavík (Brodannes)-Hvammstangi (Ósar)

Maandag 6 augustus 2012. Gisteravond nog heerlijk aan de waterkant gezeten om naar de papegaaiduikers (puffins) te kijken. Inmiddels zaten ze bijna allemaal op het water en nog maar een enkeling op het eilandje. Echt super, genietend van het zonnetje, het kabbelend water en de vogelgeluiden. Daarna zijn de foto’s van 3 dagen uitgezocht (was er niet van gekomen vanwege de gezelligheid in huize Korpudalur). Ook nog even wat info uitgewisseld met James (mailadres en zijn blogs en de onze) en daarna onder de wol in de slaapzak.

Toen wij wakker werden van de vrolijk schijnende zon, was James al vertrokken richting Reyjavik; zijn trip in de West-Fjorden zat er op. Nadat we de spullen hadden ingepakt en ontbeten zijn we ook weer op pad gegaan. Er was gisteravond ook een Nederlandse fietser uit Alkmaar bij ons aangekomen in het hostel. Die wilde vandaag richting Hólmavík fietsen. Onze route was vandaag 150 kilometer. In verhouding een korte afstand.

Als eerste zijn we gestopt in Laugarbakki waar een Vikingmuseum was. Dat was alleen pas om 1 uur open. Dus dat ging hem niet worden. Vervolgens doorgereden naar Hvammstangi waar een zeehondencentrum was (zeehund op zijn Ijslands). Daar kwamen we het Zwitserse meisje tegen wat ook in Korpudalur in het huis had gezeten. In Hvammstangi zijn we eerst naar het zeehondenmuseum geweest, erg interessant. Ze hadden er ook opgezette exemplaren zodat je goed het verschil tussen de soorten kon zien. Er waren ook een aantal opgezette vogels te zien. Daarna heerlijk geluncht (vissoep en quiche) in een heel klein koffiehuis. Toen op zoek naar de supermarkt, wel een gevonden maar die was gesloten ivm de feestdag van vandaag…(dus vandaag niet zelf koken, maar uiteten). Vervolgens doorgereden naar het slaapadres en onderweg natuurlijk een aantal keer gestopt en dingen bekeken zoals een schapenverzamel- en sorteerschijf langs het water. Vervolgens een wandeling gemaakt over een boer zijn grond waar je heel veel (zwermen) Noordse sternen kon zien die de jongen aan het voeren waren. Ook waren er aan het einde van het pad aan de overkant van het water ongeveer 40 zeehonden te zien (als ik goed geteld hebt). In de overige waterplassen zaten ook nog andere soorten vogels (moeten we nog even opzoeken in onze Icelandic bird guide). Daarna gestopt bij een seafood restaurant en gereserveerd voor vanavond 7 uur. Onderweg nog contact gehad met een andere auto. Onze spiegels raakten mekaar, omdat hij niet aan de kant ging en geen snelheid minderde ij het passeren wat gebruikelijk is hier op de gravel en zandwegen. Gelukkig hadden we geen schade en konden we weer doorrijden.

Net voordat we bij onze slaapplaats aankwamen zijn we nog naar een rots gewandeld die in de zee stond. Je kon deze goed bekijken vanaf een houten vlonder boven op de berg. Daarna ingecheckt bij ons hostel. Het is hier gebruikelijk om je schoenen bij de deur uit te trekken en op je sokken/sloffen te lopen in het hostel. Vervolgens naar de robbenkolonie gewandeld ( is ons uitzicht met op de achtergrond bergen) via het tractorspoor naar beneden. Om daarna via het zwarte strand met stenen en het gras naar de rots te lopen die we van boven hebben gezien…dat was geen grappige wandeltocht maar ja. Gelukkig konden we nu echt helemaal bij de rots in de zee komen want het was inmiddels eb. Toen een heel steil pad naar boven naar het plateau, terug naar de parkeerplaats en toen via de steile weg weer naar het hostel. We hebben onze beweging voor vandaag ruimschoots gehad.

Effe een half uurtje uitpuffen om daarna naar ons restaurant te rijden. Daar hebben we heerlijke vis- en bonensoep gegeten met salade en brood. En Perry nog een toetje (Ijslandse mon chou gemaakt van Skyr, bessen en bostognekoeken….errug lekker -> heb natuurlijk wat geproefd). Vervolgens nog wat leuks gekocht en gevraagd waarom er een schotse vlag bij het uithangbord hing. De man van de kokkin bleek half Schots te zijn en die had zijn eigen museumpje in een toren naast het restaurant waar hij ons rondgeleid heeft en van alles heeft verteld. Heel bijzonder. Daarna weer teruggereden naar ons slaapadres Ósar (ong. 40 km op en neer vanaf het restaurant). Nog even wat avondfoto’s genomen van de zakkende zon. Vandaag 186 kilometer gereden. Morgen weer een lange dag voor de boeg (285 km).

Boekenlegger op de permalink.