Flateyri (Korpudalur)-Isafjördur-Flateyri (Korpudalur)

Zaterdag 4 augustus 2012. Nog een tip: als je niet van afgronden houdt, kun je het beste Ijsland met de klok mee reizen, want dan zit je het meeste aan de bergkant.  Vanochtend om half 8 als eerste onder douche zonder file ( er zijn op het moment 14 mensen in het hostel die 2 douches moeten delen…) en daarna lekker ontbeten. Het plan voor vandaag was om naar “de grote stad” Isafordjur te gaan. Dus nadat we onze spullen hadden gepakt, zijn we op weg gegaan via de slechte weg (volgens onze hosteleigenaresse) die naar de hoofdweg leidt. En als Ijslanders zeggen dat een weg slecht is -> dan is ie ook slecht haha maar dat moesten we even uitproberen. In Isafordjur zijn we eerst naar de plaatselijke VVV gegaan, want er was iets mis gegaan met onze boeking voor het boottochtje naar Vigur. We hadden 4 kaartjes ipv 2, maar we hadden er ondertussen al eentje aan James (Amerikaanse toerist die we al vaker tegengekomen zijn) doorverkocht. Daarna zijn we eerst nog een keer op en neer gereden naar ons hostel, want ik was mijn jas vergeten…en die hebben we echt wel nodig op de boot. Dus terug door de tunnel door de berg heen die grotendeels maar 1 baans is. Richting Isafordjur kun je gewoon doorrijden, als je terugkomt moet je de tegenliggers voorlaten (daar zijn de bordjes M voor). Heel bijzonder. Dus rond 12 uur waren we weer terug in Isafordjur. Eerst even wat boodschappen gedaan, daarna zagen we dat Subway in de supermarkt erbij zat dus dat werd onze lunch vanmiddag op het terras bij de VVV. Daar kwam James ook naartoe, omdat we een gezamenlijk ticket hadden.

Bij de boot kwamen we Sandra van het hostel in Bildadalur tegen. Zij vertelde al dat ze dit weekend een boottocht ging maken naar Viger. De heenweg was ongeveer 35 minuten varen. Onderweg al een heleboel papegaaiduikers gezien en meeuwen, zeekoeten en Noordse sternen. Op het eiland kregen we een rondleiding van een gids ( meisje van de boot Thelma). In het begin zaten er op een rots 5 papegaaiduikers die je heel goed kon zien, filmen en fotograferen, totdat er iemand op het gras liep en ze wegjoeg.. en bedankt. Daarna zijn we het eiland verder rondgelopen waarbij we aan de zijkant enorm veel papegaaiduikers hebben gezien en vis hadden gehaald om aan hun jongen te voeren. Ook vlogen de Noordse sterns je om de oren. Nu waren ze niet meer agressief, tot een paar weken geleden wel en liepen ze met de rondleiding met stokken waar de sterns op aanvielen. Vervolgens liepen we naar de plek waar de papegaaiduikers zaten. We hebben zelfs een gespikkeld ei gezien van de papegaaiduikers (puffins). Tijdens het lopen, kwamen de papegaaiduikers van alle kanten voorbij gevlogen. Erg mooi om te zien. Aan het einde van de wandeling kregen we koffie, thee en wat Ijslands lekkers. Voordat we op de boot stapte, hebben we nog hele gave foto’s gemaakt van papegaaiduikers die met vis in hun bek best dichtbij kwamen langsvliegen. Daarna zijn we weer teruggevaren naar de haven en vanuit daar konden we weer teug naar ons slaapadres. Tijdens de boottocht terug waaide het enorm. Toen kwam mijn jas super van pas. Nadat we even terug waren geweest naar het slaapadres zijn we weer wezen eten bij hetzelfde restaurant als gisteren. Vandaag hadden we allebei een lambburger en een chocolate cake als toetje, errug lekker. Gisteren hadden we allebei vis: schol en zeeduivel. Ook erg lekker. Tijdens het eten hebben we de handbalwedstrijd tussen Ijsland en Frankrijk zitten kijken, was erg spannend. Uiteindelijk heeft Ijsland gewonnen. Het was mooi om te zien hoe enthousiast ze aan de buis gekluisterd zaten en de ontlading toen ze gewonnen hadden. Vervolgens weer terug naar ons slaapadres waar we een schattig kleine kamer hebben met een los bed en een stapelbed. Op ons slaapadres in Grundafordjur hadden we een IKEA huis (groene huis met alleen maar spullen die uit de IKEA kwamen). Vandaag hebben we 109 kilometer hebben gereden waarbij we veel vogels gefotografeerd hebben. Morgen hebben we een lange dag voor de boeg ongeveer 300 kilometer. Moeten nog wel even kijken wat er te zien / doen is behalve de prachtige landschappen.

Boekenlegger op de permalink.