Bíldudalur-Flateyri (Korpudalur=naam van ons huis)

Vrijdag 3 augustus 2012. Als je van plan bent om ooit eens een keer naar Ijsland op vakantie te gaan => DOEN !!!! Het is hier geweldig: mooie afwisselende landschappen, vriendelijke mensen, bijzondere locaties qua slaapplaats.

Maar dit even tussendoor. Vanochtend uitgeslapen tot 8 uur. Daarna spullen ingepakt en beneden ontbeten in de gezamenlijke ruimte. Daar raakte we in gesprek met een paar Amerikanen en hebben het over van alles gehad. Ook van de dame die voor het ontbijt zorgde hebben we allerlei informatie gekregen. Tussen 10.15 en half 11 zijn we aangereden (dit is laat voor ons doen).

Vandaag hebben we geweldige landschappen gezien. Een plek met 1 huis bij een waterval heeft ook een naam: Foss. Er was ook een zwembad echt in the middle of nowhere waar je gewoon kon zwemmen in heerlijk warm water. Hier kon je ook kamperen. Er was ook een natuurlijke bron met heet water (van 45 graden) waar ik in heb gestaan met mijn voeten (en mijn jas aan). Errug lekker. Perry heeft geprobeerd om allerlei vogels op de foto te zetten. Je wordt daar zelfs voor gewaarschuwd met borden. Tijdens onze rit reed er een ander autootje voor ons en dat stopte op verschillende plaatsen. Dus wij waren ook gestopt. Toen Perry uitgestapt was, bleek aan de rand van de weg een waterval te zijn. Daar natuurlijk foto’s van gemaakt. Later draaide dat andere autotootje links af… wij erachteraan, bleken we bij de allergrootste waterval de Dyjandi aangekomen te zijn haha. Daar de auto geparkeerd en aan de wandel gegaan, nadat we even met de Ijslandse bestuurder hebben staan kletsen. De wandeling was best uitdagend via een gravel c.q. stenen trapjes pad langs verschillende watervallen naar boven om bij de allergrootste waterval uit te komen. En dan heb je een uitzicht waar je U tegen zegt. Daarna weer terug naar beneden, langzaam aan. Vervolgens gepicknickt in de auto ( onze picknickplekken worden steeds mooier) en daarna weer doorgereden. We zijn even gestopt bij een klein koffiehuis waar de gastvrouw niet zo heel erg spraakzaam was..We hebben al veel verschillende soorten wegen gehad: blauwe gravelwegen, rode zandwegen, witte wegen, asfaltwegen. Wegen met stukjes vangrail waar dit erg belangrijk was, wegen met bosjes ernaast zodat je de afgrond niet zag…We zijn vandaag ook bij de sneeuw geweest. Ik heb zelfs een sneeuwbal kunnen maken.We hebben vandaag al meer onze jas aangehad ivm de temperatuur (graad of 10) en de wind. Het is bewolkt en af en toe komt de zon tevoorschijn.

Rond kwart voor 5 kwamen we bij ons slaapadres aan, een schattig huisje tussen de bergen en met uitzicht op jawel bergen… (dit uitzicht is bijna standaard tot nu toe). Daar troffen we een Nederlands gezin uit Nijmegen. Zij doen onze reis maar dan omgekeerd. Rond kwart over 6 zijn we gaan eten in het (enige) restaurant in Flateyri. En dat was erg lekker. Ik heb nu al 4 verschillende variaties van aardappels gehad (gepoft, gebakken schijfjes, gefrituurde partjes, soort rostie) erg lekker allemaal. Bij terugkomst in het hostel is het een drukte van jewelste, er zijn veel mensen die komende nacht hier blijven. Wij blijven 2 nachten. Morgen gaan we een boottocht maken naar het eiland Viger om nog meer vogels (o.a. papegaaiduikers) te gaan bekijken. We hebben vandaag 150 kilometer gereden.

Boekenlegger op de permalink.