Onze 1e dag in Ijsland (Njardvik-Borgarnes)

Dinsdag 31 juli 2012. Goedemorgen ! Gisteravond de mobiel gezet als wekker. We wilden vandaag om half 8 opstaan en dan lekker vers brood gaan halen bij de bakker. Zo gezegd zo gedaan. Op zich best goed geslapen, is even wennen in een slaapzak op een gewoon bed, maar dat komt goed. Dus toen vanmorgen de wekker afliep, ben ik opgestaan en ben ik gaan douchen. Perry was ondertussen ook wakker. Nog even gehad over het naar de bakker gaan.
Ben ik klaar met douchen komt Perry vragen of ik weet hoe laat het is… Bleek het nog maar 5.45 uur te zijn (mijn mobiel stond nog gewoon op Nederlandse tijd..) Tja, dan duurt het nog wel even voor je naar de bakker kunt die om 8 uur open is haha. Dus toen nog maar even teruggekropen in bed en heerlijk geslapen. Daarna gewoon om 8 uur naar de bakker toe geweest en vers brood gehaald. Ondertussen hebben we al 5 vliegtuigen in een kwartier zien opstijgen van Iceland Air (we zitten hier namelijk heel dicht bij het vliegveld van Kevlavik).
Rond 9 uur zijn we aangereden richting ons volgend slaapadres in Borganes. Als eerste moesten we Reyjavik uit zien te komen, dat is best wel een grote stad. Uiteindelijk is het gegelukt door goed op de borden te letten. Als je dan eenmaal de stad uit bent, kom je ook maar weinig auto’s tegen. We hebben vandaag gekozen voor de langere autorijroute (hoe kan het ook anders). Het is toch veel leuker om langs de kust van een fjord Hvalfjöróur te rijden dan door een tunnel DOOR een fjord. Prachtige bergen en bijzondere (maan)landschappen met veel lava. Onderweg een hete bron gezien die gebruikt wordt voor energie. We hebben 1 klein watervalletje gezien, maar ook een hele reeks naast elkaar bij de Hraunfossar. Nu kwam er nog niet zoveel water af (want het is prachtig weer op het moment (zon schijnt, graad of 15), dus wat wil je nog meer? De Barnafoss is een hele hard kolkende waterval. Daarna een tentoonstelling gezien over Snorri.. een beroemdheid in Ijsland in Reykholt. Vervolgens gelunchd in het naastgelegen hotel en daarna nog een korte wandeling gemaakt. Toen weer doorgereden richting Borganes. Onderweg hebben we brede en smalle asfaltwegen gehad, splitwegen met wasbordjes of juist heel glad, zandwegen dus genoeg variatie. Onze auto ziet er nog vrij netjes uit, maar ik denk dat ie na de vakantie echt wel een wasbeurt verdiend.
Rond kwart voor 5 waren we bij ons slaapadres, alleen daar was een probleem. Hij was overboekt vanwege een groep die bij het hostel vergeten was in te boeken door de eigenaar. Kan gebeuren, dus wij slapen vannacht in een opgemaakt bed in een hotel inclusief ontbijt. Ook niet verkeerd. Vanavond eten we gewoon in het hotel (zalm en lam en een Ijslands toetje Skyr) en morgen zien we wel weer verder. We mogen wel gebruik maken van de wifi van het hostel waar we nu druk mee bezig zijn. We hebben vandaag 250 km gereden (foutje in de routebeschrijving).

Boekenlegger op de permalink.

One Comment

1. Ook hier schijnt de zon maar is het een graadje of 30! Ook hier weinig water van de watervallen 🙂